En leksak för den tålmodige


Jag har aldrig försökt lösa en Rubiks kub. För jag vet att mitt tålamod skulle svika mig. Jag skulle som högst sitta i 10 minuter sedan skulle jag tårögd och förbannad slänga ut den förbaskade kuben genom fönstret. Det är så jag reagerar i påfrestande situationer. Men jag får inte dåligt samvete för det, jag menar en Rubiks kub kan ha exakt 43 252 003 274 489 856 000 stycken olika kombinationer. Hur hittar man motivationen till att ens försöka? Men som vi alla vet så finns det idioter till allt.


Skaparen till denna charmiga lilla kub som underhållit och förvånat oss under flera årtionden lever än idag och heter Erno Rubik. En ungersk arkitekt som enligt mig måste haft alldeles för mycket fritid. Rubiks kub sägs vara den mest sålda leksaken i hela världen. Uppriktigt sagt så förvånar det mig enormt mycket. Jag kan inte förstå hur en liten färgglad kub som i stort sätt är omöjlig att lösa kan väcka ett så stort intresse. Det finns stora forum och kubföreningar som man kan gå med i. Att lösa en Rubiks kub har blivit en egen sport, näst intill en religion. Jag kan inte på något vis förstå hur man kan ha så stort intresse för en liten kub. Men jag kanske inte har åldern inne helt enkelt.


Att Rubiks kuben blev så omtyckt när den först kom kan jag väl förstå. Det måste ha varit mysigt att sitta och pyssla med sin kub och att kaxigt kunna skryta för sina vänner när man lyckats lösa den. Kuben på bilden ägdes av Mattias Arvidsson på 1980-talet då Rubiks kub var som populärast. Men att en 15-årig pojke idag hellre skulle sitta i soffan och lösa en kub än att sitta framför datorn har jag svårt att föreställa mig.


Vad än den nya tekniken hittar på så tror jag att Rubiks kub och liknande leksaker alltid kommer att vara i en klass för sig. Och att det alltid kommer finnas människor som drar sig till minst sagt kluriga leksaker.

Jag måste motvilligt erkänna att jag innerst inne tycker att Rubiks kub är lite fascinerande. Men jag är mer fascinerad av dem som lyckas underhålla sig med den. Ett originalexemplar av en Rubiks kub kostar idag runt 140 kr i affären, enligt mig en billig biljett till ren frustation.

För att jag gillar lösningar men inte problem, trots att de är beroende av varandra.



Viktor Einarsson



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: