Lycka för 30 kronor


Vilken ålder man än är i, är det nästan alltid lika fascinerande med brinnande järnpulver, aluminiumpulver och bariumnitrat fastsatt på en metalltråd. Föremålet används oftast i juletid och vid nyår. Ja, visst är det tomtebloss. Billigt, underhållande och sprakande – kan det bli bättre? Knappast!

Jag har försökt hitta vem som uppfann tomtebloss och när, men det var tyvärr inte så enkelt som jag trodde. Men lådan de låg i kommer från Eskilstuna och blev skänkt till Sörmlands museum 1983.

Idag är det i och för sig den 26:e, men om jag skulle önska mig en julklapp som inte fick kosta mer än 30 kronor, så skulle det vara ett paket tomtebloss och en tändare, eller möjligtvis en påse skumtomtar. Jag menar, hur mysigt skulle det inte vara att sitta på nåt öde ställe med en massa snö och elda tomtebloss?


Max af Klercker


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: