Värdefulla saker: ”Allting är relativt”

Ja, värdefulla saker. Jag orkade inte tänka ut någon sak som var typ "åhh, kastruller är så värdefulla för mig för annars kan jag inte koka nudlar" eller något liknande.


Det fick istället bli en sak som bara såg ganska värdefull ut:




Detta är en liten sockerskål med lock. Jag tänkte väl att den såg rätt värdefull ut för den var glansig och grejer.


Men vad är det egentligen som gör en sak värdefull? Är det för att den är dyr (eller kanske bara ser dyr ut) eller att det bara finns ett fåtal av just den varan i världen? Det hör nog ihop, litet antal = dyrt.


Som till exempel, guld skulle säkert inte kosta skjortan om det gömde sig en lite guldklimp under varje sten. Fast vänta här, det finns antagligen 1000-tals iPhones här i världen, men de är fortfarande dyra som satan.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: