Fördomar: "Vapen vs Hemmafruar"

Genusfördomar kategoriserar oss hela tiden i vår vardag. Jag tänkte ta upp lite av det som stod i Emma Vestbergs blogginlägg (http://youthhood.blogg.se/2009/december/fordomar-genus-och-grejer.html#comment) nu i veckan, också på temat fördomar.



Som sagt så pratar vi en hel del om genus, alltså de typiska könsrollerna, i skolan just nu. Och finns det då något bättre exempel än Barbie och Ken, det perfekta paret…? Jag hittade de här två lådorna längst in på en hylla och, rätta mig om jag har fel, det tragiska med dem är de försöker spegla ett genusideal som barn i sju års ålder ska rätta sig efter. Men målgruppen är inte ens så bred, utan av erfarenhet är Barbie inget som pojkar accepteras att leka med, utan dockor är leksaker för flickor.

Men Action man då? Någon som kommer ihåg den biffige lille krabaten med snaggat hår och linne med ett orange och svart A på bröstet, han var ju också en docka. Vad gör det då coolt att som kille leka med Action man istället för Barbies Ken? Skillnaden kan möjligtvis ligga i att Action man var en ”tuff” militär med vapen, medan Ken är…? Den perfekte mannen ur en tjejs perspektiv?

Som jag nämnde här ovan tror jag att många fördomar och bestämda genusnormer växer fram genom saker som dessa. Visst känns det oskyldigt att köpa rosa kläder till din dotter och blå till din son, men vad får det för konsekvenser?

Dockorna hittade jag som sagt inne i Sörmlands museums föremålsarkiv Raspen. De skänktes i början av 2007 men tillverkades redan 1962. Fattar ni det, 1962!? Jag som hade fått för mig att Barbie var någorlunda ung…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: