Sjukdomar: "Den mänskliga träd-plockar-vanan"



Ophiostoma novo-ulmi är en av de sorter svampar som kan drabba almarna. Den orsakar en vissensjuka hos almarna. Svampen angriper och gör att almarna ser ut att ha hamnat i höstväder nästan direkt.

Almsjukan är inte något många vet om.
Jag fick reda på det när jag gick i Pålsjö skog i Helsingborg för många år sedan. Jag tyckte att det såg ut som höst redan i maj. Men då var det så att almarna hade fått den här svampen och redan börjat få sina löv bruna, som sedan trillar av omgående.  För att motverka det här idag brukar man såga av de delar av träden som man ser är sjukt.

Den här stolen eller soffan, är byggd som
fem sammansatta stolar med böjda framben och svarvade krysslår. Det är inga armstöd, antagligen för att det skulle bli för trångt då. Jag tror att den har stått i något finare hem just för att den på något sätt inger en stilig känsla. I vilket fall som helst har den här soffan gjord av alm klarat sig undan almsjukan, men inte den mänskliga träd-plockar-vanan.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: