Skräp: "Pepparkaksformar"



Jag älskar julen, så inga förhastade slutsatser nu okej. Men ärligt talat, pepparkaksformar! Hur många hittar man inte som bara ligger och skräpar som man egentligen inte använder, men med ett enkelt ”ja, men dem använder jag ju vid jul”, sen skiter du i det och där ligger de. I högar. Skräp?

Men själv är jag ju inte mer än mänsklig, så som alla andra är det klart jag förundras när en plåt med rykande färska pepparkakor formade som små grisar och Pippi Långstrump plockas ur ugnen. Men räcker det inte med en form av varje? Ett hjärta, en elefant, ett lejon och en pepparkaksgubbe.

Som lite kul info så här i jultider ska pepparkaksformarna tydligen ha uppkommit under 1300-talets Tyskland, men de var då gjorda i utsnidat trä och var och en hade ett mer unikt utseende eftersom de hade fler detaljer.

Formen på bilden är inte gjord i trä, vilken förhoppningsvis syns, utan i bleckplåt…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: