Skräp: "Gigantisk Pincett"



Vad är det Max håller i egentligen? Kan det vara världens största pincett i trä? Ett vapen, eller är det bara skräp?

Många skulle kalla föremålet på bilden för skräp. Det finns nog många som anser att allt gammalt som finns på museum bara är skräp. De ser inget värde i det, tyvärr.

När jag fann detta föremål så tänkte jag - vad är det här för skräp? När jag hörde vad jag hade tänkt så ångrade jag mig snabbt. Vad tänker jag, tänkte jag. Så får jag inte tänka! Jag kollade försiktigt omkring mig så att ingen i närheten skulle ha sett vad jag hade tänkt. Inte får man gå runt på ett museums arkiv och tänka att saker är skräp. Det vore som att svära i kyrkan.

Man måste se värdet i sakerna, även om det råkar se ut som skräp. Och vad är det som avgör om något är skräp? Inte fasiken är det åldern. Antagligen är det när vi inte har nytta av saken längre, då förvandlas det från sak till skräp. Det är inte så ofta jag använder eldtänger, så det kan vara en förklaring till varför jag först tyckte föremålet på bilden såg ut som skräp. Och förresten, varför tillverkar man en Eldtång i trä?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: