Båten..


"..fanns som stabil bakgrund till min personlighet. Och som en glädjekälla; svensk sommar med båtfärder i skärgården, ett banalt uttryck för en del men centralt i livet för många andra. Båtens storlek, motorns hästkraftstyrka med mera var faktiskt oväsentligt. Båten hade blivit ett omistligt föremål, ett begrepp som styrde mitt beteende..."

Texten är skrivet av ägaren till båten på bilden som tillverkades i Nyköping på 1950-talet.


Vad har nu detta med kärlek att göra tänker man kanske nu. Men se här, finns det något finare än en kärleksförklaring till en båt? För mig är det inget konstigt. Så många båtar som min familj har ägt genom åren. Och när vi väl säljer en båt så tar det inte lång tid innan vi skaffar en ny, för vad är en sommardag utan en liten båtfärd? Att sitta och blicka ut över havet, känna vinden i ansiktet och bli härligt sjösjuk är nog ändå något som kan förgylla en sådan dag.


Love boat. Kärlek + båt = kryssning. Tänk par som faktiskt har träffats på en lyxkryssning, eller kanske åkt på kryssning bara för att hitta kärleken? Har vi inte sett många sådana tv-program? Det kanske är så att båten är det rätta knepet till ett förhållande? Man skulle tillexempel kunna åka ut med sin lilla segelbåt och sätta sig på fören med sin partner och titta på solnedgången. Eller så kan man ta och mingla runt på en kryssare och speeddejta?


Det kanske är båten som är hemligheten helt enkelt.



Dominique Sternberg


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: