Living the dream
"Känns allting lite lätt grått och blekt, rätt tråkigt helt enkelt? För endast 299 kronor så kan vi göra dig vacker, lycklig, omsvärmad av snygga brudar och självsäker. Köp Coca-Cola idag!"'
Hur många skulle egentligen falla för den här texten? De flesta i vår ålder är ju faktiskt uppfostrade till att vara kritiska till reklam och fruktansvärt cyniska när det gäller mirakelmedel. Ändå är det ju en slags drömvärld man försöker sälja genom reklam. Vi får varje dag, varje timme, varje minut budskap om hur vi ska kunna förändra våra liv, bara genom att hosta upp lite pengar.
Reklam är en fruktansvärt manipulativ grej ändå, nästa gång du står på Coop och ska köpa schampo så kommer du antagligen att komma ihåg en liten snutt med solbrända och vackra människor på tv och sträcka dig efter Wella istället för Coops egna. Någonstans i ditt undermedvetna kommer det kanske kännas som ett bättre alternativ att äta på McDonalds än på Gullans kiosk.
Men hörrni, tror ni inte att livet blir lite bättre om man, som bilden, har en kostym från SiR, Svensk kvalitetskonfektion från Ljungströms konfektionsfabrik i Vingåker? Man kanske får en snygg bil på köpet, antagligen ganska mycket respekt av andra och man kanske kan höja sin självkänsla en aning? Reklam har nog alltid, och kommer nog alltid gå ut på att locka människor med drömvärldar och lycka.
För vem vill inte vara lycklig liksom.
Klara Lindvall