Som flicka.


Krig, krig, och åter krig. Jag tänker mig krig på många sätt. Det är många krig som utkämpas, i växtriket, bland bakterier men framför allt bland oss människor.


Det finska vinterkriget och första världskriget
är två av de krig som har många saker gemensamt. Jag tänker just på hur de drev ut människorna ur sina stugor i socknarna.  Hur de tvingade dem att ställa upp för sitt land. Vissa socknar brändes helt ner till marken för att motståndarna inte skulle ha någon chans att överleva, t ex i kalla Sovjetunionen.
    Det är svårt att tänka sig hur hemskt det måste ha varit att bli väckt mitt i natten, blivit skriken på och utslängd ut ur sitt hus. Avslutningsvis fick du stå och se på en kort stund hur ditt hus brann ned. Du hade ingenstans att ta vägen heller mitt i natten.


Det här är vad som hände min pappas flickväns mamma. Hon blev utdriven som en ond ande ur sitt hus mitt i natten. När hon sedan blev gammal och dement trodde hon att ryssarna anföll igen. Trots att hon var förlamad i benen kastade hon sig ned på backen och försökte skydda sig själv. Allt vi gör sätter spår.


Victor Soldeus


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: