Tandkrämen är slut

Reklam ser vi överallt och i alla fall jag har slutat lägga märke till det. Ser jag en reklamskylt så kanske jag kollar på den, men jag suger knappast in informationen som den försöker sända.


Eftersom du, jag och alla andra matas med reklam ständigt, förutom när vi sover, så har vi slutat bry oss. Det är vad jag vill tror. Men jag påverkas nog av reklam mer än vad jag någonsin kan föreställa mig.


Ett exempel; Hemma hos mig är det slut på tandkräm. Jag bestämmer mig för att hurtigt hoppa på min cykel och trampa mig fram till närmaste livsmedelsbutik. Väl framme vid hygienhyllorna ser jag att det finns en hel drös med olika sorters tandkrämstuber. Det ena märket flashigare än det andra.


Jag tänker automatiskt tillbaka på den där reklamen jag sätt på tv tidigare samma dag. Den handlade om en speciell tandkräm som ger dig vitare tänder. Vem vill inte ha vita tänder? Jag letar raskt upp just det tandkrämsmärket bland alla tuber, greppar tag om den och går till kassan. Reklamen jag såg har alltså påverkat mig i mitt köp av tandkräm, fantastiskt.




På bilden är en gammal reklamskylt. Mycket stilig och inte alls lika överdriven som dagens reklam. Pojken på reklamskylten är nog klädd i det senaste från sportmodet på den tiden. Reklam förr var mycket bättre, det är i alla fall vad jag vill tro.


Reklam, gör det lättare att välja


Viktor Einarsson



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: