Vi lever i en värld beroende av reklam

Reklam finns överallt. Jaja, tänker ni som om det vore en nyhet. Men verkligen överallt! Nästan all sorts media "sponsras" ju av reklam. Tidningar, tv, radio och sist men inte minst - Internet.

Nästan vilken hemsida som helst är kantad av en reklamrand, men grejen är att jag alltid har tänkt på reklam som något onödigt som man ändå bara skiter i. Men när jag tänker efter, när jag var liten var mitt favoritfotbollslag italienska AC Milan, som under ett antal säsonger hade ett stort Opel-märke på sina tröjor. Därför och bara därför ville jag att pappa skulle köpa en Opel Meriva (det var vad som stod på min Milantröja). Men det var ju 6-7 år sedan, så det var ju då det, eller?


Jag tror att vi påverkas mycket mer av reklam än vad vi egentligen tror. Ta tillexempel om du ska byta mobilabonnemang, och du jämför två som kostar lika mycket. Den ena har du aldrig hört talas om, medan den andra har haft en rad reklamer på tv med ett får som pratar engelska... vilken skulle du välja?



Mmm, pepparkakor, men inte ens här slipper vi undan reklamen. "BESÖK VINGÅKER". Asså, även om jag tyckte om Mor Marias pepparkakor jättemycket skulle jag förmodligen inte åka till Vingåker för det. Det kanske jag skulle vilja ändå, men inte för att jag har ätit goda Vingåker-pepparkakor.


Hur skulle egentligen någonting gå ihop om det inte fanns företag som är redo att betala för att få sin logga i din tidning, på din tv-skärm eller på ditt favoritlags tröjor?

Om du känner för att köpa en reklamstund i samband med USA:s största sporthändelse, Super Bowl, bör du ha 2,5 miljoner dollar på dig, och det är för 30 sekunder. Cirka 83 000 dollar i sekunden. Men det är det kanske värt när ungefär 78 miljoner amerikanare ser den? Ungefär en fjärdedel av USA:s 305 miljoner ser på Super Bowl varje år.


Max af Klercker


Postat av: Emma

Ha en bra dag och helg:)

2009-02-27 @ 12:26:29
URL: http://babesontour.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: