Bylingen


Detta är en bygelsax, ett föremål som ser ut att höra hemma i en Saw-film ungefär. Bygelsaxen, eller "Bylingen", använde sig vakter av förr i tiden för att fånga brottslingar med. Den halvcrikelformade järndelen på pinnen fångade man in rackarens hals med, så att de kunde hålla odågan så långt ifrån sig som möjligt, dels för att inte bli skadade och dels för att vara trygg tills polis dök upp.

Jag har sett ett antal krigsfilmer, jag har blivit undervisad om andra världskriget i skolan, jag har till och med besökt själva Auschwitz. Ändå så kan jag inte få en klar bild av ett krig. Det är något man helst inte vill prata om, folk bygger gärna upp en mur och andra gråter krokodiltårar så fort de hör en krigshistoria. Jag antar att jag är för kall för att ta in allt, att jag inte vågar ta in för mycket för att det skulle ta så jäkla hårt på mig.

Men, åter till den så kallade bylingen. Den har verkligen ingenting med krig att göra. Som sagt, krig är för djupt för mig att jag inte ens orkar tänka mig in i det. Men när jag såg den här prylen så tyckte jag att den såg så bisarr ut så jag var tvungen att nämna den och min koppling till krig är: haha, vad sjukt de skulle varit om de hade sprungit omkring med en sån här istället för skjutvapen! Då skulle man iallafall fått en chans, hade man haft ett litet huvud hade man kanske kunnat åla sig ur och smitit undan, vem vet?


Dominique Sternberg

Postat av: Biz

Jikes, vad skum grej O.O

2009-01-28 @ 19:04:14

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: