Minnen.


Direkt när jag såg den här speldosan kom jag och tänka på ett av de minnen jag har ifrån min barndom. Jag var väldigt ofta hos mina morföräldrar när jag var mindre för att jag gillade när min morfar spelade piano och min mormor läste en del poesi för mig. Dessutom hade det världens skönaste brasa. Den + pianot + poesin gav den skönaste atmosfären du kan tänka dig.


Oavsett hade dem just en
sådan speldosa som är på bilden, fast i mindre format. Den var ungefär lika stor som en tändsticksask. Sen hade den en liten metall-arm på sidan som du vevade med.
    Det fungerar på det viset att piggarna som sitter på hjulet är motstånd och dem utgör olika toner. Beroende på hur långa eller korta och hur de sitter ger de ett visst ljud. Det är inte bara piggarna som gör det utan det är metall-pinnar som sticker ned mot själva hjulet och när du drar och börjar veva med armen så ligger dessa metall-pinnar emot och dem är stämda i särskilda toner. Alltså, metallpinnarna slår mot de små motstånden på "rullen" och då blir det ett ljud. Beroende på om piggarna är långa eller korta blir det korta eller långa ljud.


Själva speldosan är rätt rolig och
ger ett rätt vackert ljud. Den min mormor och morfar hade spelade melodin Für Elise som alla borde känna igen om dem läst musik på högstadiet.


Victor Soldeus

Postat av: Börje

Jag hatar sådana speldosor!!!!!

2009-01-21 @ 13:25:39

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: