Tänk efter före


Nu ser du verkligen vilka delar på oxen du äter. Nu vet du vart du får din rostbiff, lårstek, fransyska och ländstek ifrån. Hur sjukt är inte detta? En beskrivning på hur du ska stycka din närmsta oxe. Jag hoppas att det inte bara är jag som äcklas.

Global uppvärmning och konsumtion är vanliga ord när vi slår upp dagens uppsjö av tidningar. Hur bra exempel Aralsjön är som en av de största mänskligt orsakade naturkatastroferna. Hur vi gör vårt sötvatten odrickbart och att det faktiskt dödar folk varje dag. Det som intresserar mig är att folk tänker ”oj, detta måste vi göra någonting åt”. De reagerar ju faktiskt åt sakerna de läser och bevittnar.

Men efteråt, ungefär sådär 20 minuter har tanken redan flytt ut ur huvudet. Nästa gång de öppnar en konservburk tänker de ” äsch, vad gör de om lilla jag inte sopsorterar, alla andra gör ju det. Det kan ju inte göra någon skillnad” Men det är just det, den enskilda individens ansvar som gör skillnad.

Men det som äcklar mig är det långa loppet av masslakt som bland annat ger oss den globala uppvärmningen. 70 % av skövlingen av skog står det med stora lappar ”Köttindustri” på. Precis som med alla transporter mellan de olika uppdelningsfabrikerna. Jag blir så äcklad av att bara skriva detta, att folk inte förstår vad vi gör, hur vi hanterar djuren när grisarna får stå uppradade en efter en och få en bult i pannan.

Bland annat tvångsmatar vi gäss för att vi vill åt deras lever. Faktum är att alla organ avdomnar och slutar fungera för att levern har blivit så onaturligt stor att den äter upp gåsen inifrån. Gässen blir zombies, levande döda. Plus att idag är det lagligt att våldföra sig på djur sexuellt så länge de inte tar någon psykisk skada. Hur ska dem kunna tala om det för oss?

Kopplingen jag gör med bilden till det äckliga är, att det inte slutar med slakten. Den ska slaktas för att fraktas, fraktas för att slaktas, fraktas för ytterligare en styckning, fraktas igen för konservering och så vidare, och så vidare. Det som vi inte heller får glömma är att djuret ska födas upp och bara för att göra en jämförelse kostar det 30000 liter vatten att ge dig en normal stor biff på tallriken. En stor portion ris kostar 1500 liter vatten.

Titta på bilden en gång till och tänk igenom din konsumtion, för du kan göra skillnad.


Victor Soldeus


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: