Ännu ett tecken



”Äta bör man annars dör man” är ett berömt ordspråk som beskriver matens huvudsakliga uppgift. Ordspråket kan också vidareutvecklas med ”äta gör man ändå dör man”, men det tycker jag är ett dystert sätt att kontra detta visdomsfulla ordspråk. Maten är trots allt kroppens bränsle.

Det sägs att man förstör aptiten om man äter godis innan maten. Det kan visserligen vara sant. Men låt oss vända på steken och fråga varför maten ska få förstöra aptiten till godis?

En orsak kan vara att mat är betydligt nyttigare än godis. Jag har själv börja uppskatta själva matdelen av livet mycket mer. Är det kanske ännu ett tecken på mogenhet och rätt riktning mot ett vuxnare liv. Jag får väl hoppas.

Till maten brukar vi ofta dricka något. Jag föredrar själv mjölk. När vi vill ha mjölk så går vi till närmaste livsmedelsbutik och köper ett mjölkpaket. Så har det inte alltid varit, förstås.

Behållaren på bilden är en 64,2 cm hög och är gjord av rostfritt stål. Denna mjölkkanna har en gång i tiden jobbat med att innehålla just mjölk . Nu står den i Sörmlands museum arkiv. Förhoppningsvis kommer den till nytta igen, på ett eller annat sätt.


Viktor Einarsson


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: