Döden: "En hatt vid världens ände"



Handsydd i crepe och siden med en stomme av stål. Sorg. Död.


Föremålet på bilden är en såkallad sorghatt. Den gjordes för ungefär 18 år sedan, alltså 1991. Med hjälp av bilderna tror jag att ni kan gissa er till hur den används. Meningen är att den ska användas vid sorgetillfällen, såsom vid begravningar.


Tanken är att den ska både vara elegant och praktisk. Du kan antingen ha den liggande efter ryggen eller, om de förbjudna tårarna börjar tränga fram, låt den vila över ansiktet som en slöja.

Detta är förklaringen för vad det är för något. När jag såg den, och förstod vad det egentligen var, blev jag nedstämd, ganska grovt dessutom. Den är buren av människor i sorg. Sorg efter en förlust av en närstående. En sorg utan dess like.


Jag tror alla någon gång i livet kommer känna som dessa personer som burit denna gjort, som om livet spruckit, efter att något eliminerat den bärande pusselbiten. Som att stå vi världens ände och tappa fotfästet.

Men vem är jag att prata om okända människors känslor?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: