Favoritgrej (ibland i repris): "För vissa kommer hjälpen trippandes"

Människan är fylld av behov. En del viktigare än andra. Det är väl känt att många människor i världen är i behov av hjälp för att kunna överleva.

Hur har vissa då mage att plinga efter hjälp för bagateller? På mitt informationspapper står det; ”Bordsklocka i jugendstil krönt av kvinnofigur”. Förskräckligt elegant bordsklocka som kom till världen i början av 1900-talet. Dessvärre gör den mig ilsken. Jag vet inte vem som ägt denna bordsklocka men min fantasi målade direkt upp en potentiell ägare.

Jag föreställer mig en stram kvinna i 47 års ålder, klädd i en urtvättad styv klänning och rött hår uppsatt i en välformad boll mitt på huvudet. Hon har stel nacke och ler bara när ingen ser. Hon är förmögen men inte glad och minst sagt nöjd. Hon är den eminenta målgruppen för denna sorts bordsklockor. Hon är den som förnämt plingar när hon är i behov av hjälp, och hjälpen kommer trippandes, det vet hon. Hon missbrukar dock sin lilla klocka.

Jag har lagt märke till denna klocka förut när vi strött runt bland alla föremål, jag har blängt på klockan och alltid upplevt att den blänger tillbaka. Varje gång jag ser klockan kan jag bara inte låta bli att tänka på alla som inte har hjälpen ett ynka pling ifrån sig.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: