Kläder: "Julutstyrsel, dirigentrock eller jaktkappa?"



Vad har vi här då? Hm, ja någon sorts rock i alla fall och jag kan säga så här, att hade det inte varit för färgen hade jag aldrig lagt märke till den. Den liksom stack ut mot alla andra svarta rockar.

Min första tanke gick faktisk direkt till Nyköpings Musikskola, och detta därför att de har till synes sådana här rockar på sina uppträdanden, eller är det jag som är helt fel ute nu?

Det visade sig i alla fall efteråt att jag var ganska fel ute. Rocken är en ridrock som ska användas vid rävjakt om jag inte fattade helt fel och skänktes till Sörmlands museum 1969.

Men det är en sak jag ändå inte förstår, vad är grejen med färgen? För som jag fattat det är hela grejen med jaktkläder att man ska vara någorlunda kamouflerad, fast det kanske rävarna inte tänker på, eller vad vet jag…

Vid en snabbare titt kan det även se ut som en ganska modern tomterock så här i juletider, varför inte liksom?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: