Youthhood på Etnografiska museet


Bilden är tagen på utställningen "Nordamerikas indianer" på Etnografiska museet.

Indianer är ett brett begrepp och i alla fall min egen kunskap om alla de olika sorters stammar inom kulturen är inte som jag skulle vilja att den var. En av de viktiga sakerna jag tog åt mig var att det faktiskt spelar väldigt stor roll vad man faktiskt visar på ett museum. För de som inte har den kulturen som huvudsaklig kultur spelar det kanske inte stor roll men för de som har den som förstnämnd, är det många gånger en helt annan sak.

Fakta och personlig historia speglades bra på museet och jag skulle vilja komplettera med en film som jag tycker speglar en del av historien väldigt bra. "Bury My Heart At Wounded Knee" handlar bland annat om Siouxindianerna och hur personen "Sitting Bull" sätter sig emot den amerikanska regeringens förändring av landskap och personer. Mycket sevärd film!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: