Saker som skrämmer mig: "Mitt eget lilla nazistmonster under sängen"

En mans vilja orsakade 62 miljoner människors död. Och ett självmord senare blev allt det meningslöst.

Det finns så otroligt många saker som kan betraktas som skrämmande och läskiga. Spindlar, ormar, blod, sprutor, monster, mörker, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst… Men något jag tycker är värre än allt som har med olika människors fysiska fobier att göra är faktiskt rent ut sagt nazister. Eller människor med rasistiska åsikter. Främlingsfientlighet helt enkelt!

[Bara för att förtydliga innan det strömmar in klagobrev är det här bara en personlig åsikt, och om inlägget betraktas att ha en politisk koppling är det ingenting som har med Youthhood eller Sörmlands museum att göra.]

Jag tror att ni som håller med mig redan förstått mitt resonemang. Dessa personer skrämmer mig mer, mer än allt annat. För att ha rasfientliga åsikter är något jag aldrig förstått, hur kan det vara möjligt att hata en person eller till och med ett helt folkslag bara för att de är annorlunda? För mig går det helt enkelt inte ihop.

Någonting som därför totalt slår fel i mitt huvud är när det kommer till mannen på bilden här under, och jag antar att han inte ens behöver en presentation. Bilden är publicerad i en bok i hans ära år 1937, alltså två år innan krigets utbrott. Hans idé om att utrota ett helt folkslag, kunde av någon anledning nästan helt genomföras. Varför då, hur kunde vi vara så dumma? För att vi människor är blinda och accepterar verkligheten som den är istället för att säga emot… Eller?







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: