Bling, bling: "Det gnistrar!"



Precis som en skata dras jag till blänkande saker. Glänsande, gnistrande, skinande och glittriga saker är helt enkelt min grej. När jag såg den här otroligt fantastiska klänningen, trodde jag nästan att jag skulle avlida av ha-begär. Men jag överlevde, och
istället tänker jag drömma mig in i det glada 20-talet!
 
Kriget var slut, det var högkonjunktur och allting utvecklades! Kvinnorna fick rösträtt och jazzen var fruktansvärt populär. Mitt i all denna lycka gled en kvinna vid namn Ann-Marie de Dardel runt i denna magiska klänning. Hon var svensk adel, och vi kan bara ana hur mycket charleston hon dansade i denna glittrande dröm. Den tillverkades 1920, och är handsydd.
 
Sen när den ekonomiska krisen kom 1929, funderar jag på om Ann-Marie fortsatte dansa charleston och festa loss i sin klänning, eller om den helt sonika hängdes undan för att lysa upp i mörkret en annan gång. I vilket fall som helst så är klänningen magisk.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: