Va?!: "Sciencefictionleksak eller en tub för de kaffeberoende?"

När jag ser den här… saken, liggandes på en hylla och inte göra så mycket mer än det är det två saker jag ganska direkt relaterar till.

Jag låter fantasin flöda iväg till något liknande en gammal sciencefictionrulle, mer specifikt Kenny Starfighter (ganska självklart eftersom denne var en av mina absoluta favoritserier som liten).  Jag ser hur en scen spelas upp då Kenny på något sätt förvandlar sina motståndare till grönt slajm genom att trycka på någon inbyggd knapp. Varför jag relaterar till Kenny Starfighter är väl lite också pga. den lite retro-looken.



Mitt andra alternativ känns väl lite rimligare då jag chansar på att det var en termos för kaffe- eller chokladälskare. Vore detta fallet skulle jag väldigt gärna vilja ha en, ja menar hur ballt vore det inte egentligen? Alla kompisar drar upp sina tråkiga Inter Sport, militärgröna termosar, medan du, drar fram en asball retro-termos i blått och mörkbrunt! Aha, ni fattar.

Nej, men ärligt talat. Vem försöker jag lura? Det är klart det är en dammsugare! Den kommer från en gård utanför Eskilstuna och såldes till Sörmlands museum efter användarens död för 500 kronor. Jag hittade den på en hylla på Sörmlands museums föremålsarkiv Raspen, och om jag ska vara ärlig såg jag direkt vad det var eftersom den låg inlindad i dammsugarslangar.

Hade ni däremot sett den på riktigt, utan slangar och allt, hade termosen kunnat borträknas eftersom, ja, en dammsugare och en termos har ju en viss storleksskillnad. Men visst är det spännande att låta fantasin vandra iväg och föreställa sig att ett föremål skulle kunna användas till något annat?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: