FULSNYGG: KONST I FLERA DIMENSIONER

När veckans tema, fulsnygg, kom upp tänkte jag ganska direkt på konst. Mest modern konst faktiskt, för inom den kategorin finns ju så otroligt mycket som man kan diskutera om det bör klassas som konst eller inte. Som ett exempel minns jag ett besök på Moderna museet i Stockholm där ett av konstverken bestod av ett antal svartmålade plåtburkar uppsatta i taket med en svart bakgrund med rubriken ”stjärnorna lyser i natten”… Som sagt, modern konst kan funderas på ett tag. Och vem är det egentligen som avgör vad som är konst? Skulle ett identiskt kubistiskt konstverk gjort av mig klassas lika högt som om det istället varit Picasso som gjort det? Förmodligen inte, så då är det mer vilken skicklighet beskådarna redan vet att konstnären besitter… eller är det så enkelt som det alltid har sagts, att det är tanken som räknas?

Jag tänker på den musikaliske konstnären John Cages mest kända konstverk 4.33 som är ett musikstycke som består av 4 minuter och 33 sekunder tystnad. Definieringen är att det stycket består av livets ljud, så det är allstå salongspubliken (låten ska ses/höras live alltså) som gör ljudet som illustrerar konstnärens tanke… tanken som räknas?

Konstverket på bilden under kommer från Sörmlands Museums samlingar och jag började fundera, är det endast en påbörjad skiss eller kan man se det som ett fulländat konstverk? För som när jag nu inte vet konstnärens tanke om själva konstverket kan jag ju omöjligt veta. Det blir liksom konst i flera dimensioner, där det ytliga är långt ifrån allt. Men jag tycker däremot att skisser är jäkligt snyggt, det behövs alltså inte så mycket att imponera på mig – papper, blyerts och några väldragna streck.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: