Knas: En ganska knasig sak är att vara gravid

Jag menar, att faktiskt kunna ha en annan levande varelse inuti ens egna kropp? Det känns för mig personligen lite mysko. Då är jag ändå helt och fullt medveten om att det är den typ mest naturliga saken som finns i hela världen. Men ändå. Jag kan ändå inte sluta tycka att det är lite skumt att en annan individ liksom simmar runt i ens egna kropp.

Så för mig är alltså en graviditet ganska knas. Fast nyligen blev jag ännu mer förvånad över en sak som också är ganska knasig i sig, men ännu knasigare i sammanhanget graviditet, Här har ni det:





Föremålet. Är knas helt enkelt, knas personifierat. Detta är, för er som inte vet det, en korsett, men inte vilken korsett som helst. Nej detta är en korsett för gravida, en så kallad grosessgördel. Just denna ni ser på bilden är från 1920 talet. Ja ni läste rätt. Förr om åren var det väldigt inne att vara smal och ha en midja som en tändsticka. Även om du var gravid. Detta borde antagligen resulterat i ganska mycket fosterskador på barnet i mammans mage. Men vad är det nu man brukar säga? Jo visst ja! - Ska man vara fin, så får man helt enkelt lida pin!

 

Knasigt värre!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: