Knas: Bird bird bird



Jag var sjuk denna vecka och blev därför tilldelad en sak att skriva om. Det vart en lerduva, och det var ett så sjukt bra val! Tack! För vad är lika knasigt som fåglar egentligen.

Det finns till och med väldigt många liknelser som dumförklarar fåglar. Jag vet inte inte riktigt vad de stackars fåglarna har gjort för att förtjäna alla dessa uttryck men jag tänkte försöka bena igenom de jag kommer på iallafall.

Tänkte börja med göken, vars latinska namn är Cuculus canorus. Då får man nästan skylla sig själv om man blir kallad knäppgök. Cuculus låter ju bara helt konstigt.

Över till hönsen. Är det något fel på deras hjärnor eller är det helt slumpmässigt att man kan kalla folk för hönshjärna? Och varför inte tupphjärna? Ligger det något sexistiskt bakom detta uttryck? Eller så kanske det bara låter bättre, vad vet jag.

Apropå nedsättande mot kvinnor kan man ju säga skata. Jag börjar märka en trend här, gillar den inte riktigt.

Nu kommer jag inte på några mer, men jag undrar fortfarande varför just fåglarna har blivit utsatta för dessa nedsättande uttrycken. För fåglar är ju rätt gulliga, men det kanske är just för att de är knasiga också.


Postat av: Margareta Dahl - seniorbloggare

Hej!

Håller med dig om fåglarna. Tänk bara på den dumma gåsen! Men det finns en del positivt. Den som har örnkoll blir klok som en uggla.

2010-04-23 @ 22:55:03
Postat av: Anonym

Snacka massa gojja är också nedlåtande. Men jag gillar uttrycket!

2010-04-25 @ 18:11:24

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: