Knas: Teknisk fortplantning – det ÄR knasigt!



Hur tekniken hela tiden utvecklas är något som både kan vara grymt fascinerande men dessutom ganska skrämmande. Jag menar hur snabbt det ändå går, och hur lite koll vi har på hur dagens maskiner egentligen fungerar. Själv kan jag säga att jag sen i julas äger en iPhone och det är skitcoolt på alla sätt, men ändå, var är utvecklingen på väg?

Jag vet att det kan verka långsökt och ganska knasigt, men jag tänker på en engelsk bok jag läste tidigare i år som är en framtidsbeskrivning av ett samhälle där allt är datoriserat och människorna har datorchip kopplade direkt till hjärnan. Visst känns det avlägset, men samtidigt, jämför bilden på ”stenåldersmobilen” på bilden (som endast är ungefär tjugo år gammal) med dagens touchscreenmobiler som har allt och lite till. De är ju faktiskt en mindre version av de bärbara datorer många av oss har hemma, bara utan riktigt tangentbord. Och om utvecklingen gått så där långt på femton år ska det väl inte krävas så mycket till innan vi är där boken utspelar sig. Boken heter Feed och jag kan verkligen rekommendera den. Riktigt intressant läsning!

Mobilen som själva temat ska kretsa kring (alltså inte iPhonen) är en sk. Technophone 705 och lanserades alltså under början av nittiotalet. Hela bolaget var faktiskt ägt av svensken Nils Mårtensson, i alla fall tills han lyckades sälja det för den nätta summan av 50 miljoner pund till Nokia i början av nittiotalet. Och så ett tack till Olof Hermelin som var arkeolog för Sörmlands museum som skänkte telefonen till museet så att nu hade möjlighet att skriva det här inlägget.

Men min poäng är, blev lite invävt och komplicerat kanske, att tekniken utvecklas hela tiden och det gäller verkligen att hänga med. Det är lite knasigt ändå hur vi som människor lyckats utveckla och förbättra nästan alla faktorer i våra idag högteknologiska liv på ungefär tjugo år… undrar hur det ser ut 2030?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: