Vrede: Bara på film



När man blir arg gör man ofta saker man inte skulle göra i något annat tillstånd. Till exempel kan glaskastning vara en aktivitet som anses väldigt passande när ”bägaren har runnit över”.  Jag har själv aldrig känt mig manad till att kasta glas när jag blivit arg. Men jag har sett det göras på film!

Men det finns mycket som säger emot denna underliga akt. Utgå från att du blir arg i ditt sovrum, besvärar du dig verkligen då med att gå till köket att för att öppna glasskåpet, för att sedan fint plocka ut tre glas som du strax efter med full kraft kastar på golvet. Det saknar trovärdighet, i alla fall om personen i fråga är fullt frisk och bara lider av en kortvarig ilska som han eller hon inte medicineras för.

Glaset på bilden är ett rödvinsglas som är alldeles för fint för att krossas. Men i en påkostad dramarulle skulle tio glas av denna sort kunna kastas. Inte allt för ovanligt är att glasen eller porslinet kastas mot någon.

Som sagt har jag aldrig sett att någon i sin ilska kastar glas omkring sig. Är allt kanske bara en akt som hittats på av filmens galna värld? Har jag gått hela mitt liv och trott att arga människor kastar glas, att glaskastning är en del av att bli arg. Nej vet du va, glaskastning är bara något som händer på film.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: