Tema Förvaring: "Mat som räcker längre"



I förra veckan satt jag på min naturkunskapslektion, tidigt på morgonen. Vi tittade då på en film, som diskuterade om människans utveckling var kopplad till våra matvanor, hur vi hade ätit saker och vad vi hade ätit.

Vi har utvecklats utifrån det näringsbehov och de resurser vi har haft för att bryta ner mat. Men i alla fall, huvudteorin i filmen var att det var när vi lärde oss att tillaga mat som vi blev människor på riktigt, då kan vi nämligen få ut mer näring ut mindre mängder mat.

Men en sak som jag då osökt tänker på är just veckans tema Förvaring. Har inte vår förmåga att förvara saker en stor betydelse för vår utveckling till människan vi är idag?

Från att lägga saker i salt, till kylskåp och frysar. Nu har vi mer utrymme för 1) att handla med mat 2) att äta när vi vill. Vi kan ha stora supermarkets och bo i städer i större grad, för vi kan transportera mat och förvara den.

Det låter kanske lite konstigt, men jag tror ändå att just kylskåp och förvaring har en stor betydelse för det samhälle vi har idag. Man tänker inte på det, men det måste vara så. Så man kanske ska tacka kylskåpet för att det finns lite oftare, om man nu uppskattar att slippa bruka jord!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: