Svensson: "Hollandsson?"

Svensson - ordet som vad jag förstår det är lite av en synonym till ordinärt, den eller det vanliga som följer normen. Volvo, villa, hund syndromet…? Någonting som är ett kännetecken för ett visst land och nationalitet…

Våra fördomar säger då att ett motsvarande fenomen i Holland borde innefatta väderkvarnar, tulpaner och träskor. Jag var ju i Amsterdam nu i höstas med familjen och väderkvarnar såg jag faktiskt två-tre stycken, och en jäkla massa träskor. Tulpaner var det faktiskt dåligt med, kanske beroende på årstiden. Tänk dig de blågula älgarna i souvenirbutikerna i Gamla stan i Stockholm, så mycket fast nästan det dubbla med mjuka träskor (i liksom gossedjurs-material).



På mina papper angående träskorna på bilden hittar jag att de tillhört en viss Einar Pettersson och enligt pappret har de ”använts vid folkdansuppvisningar”. Det måste ju göra helt galet ont!? Det kanske inte syns så bra på bilden, men de måste ju vara knöggliga och väldigt obekväma inuti. Skor av 100 % trä, som man dessutom ska dansa i, vem kom på den idén egentligen? Jag tycker synd om Einars fötter faktiskt…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: