Skola: En fascinerande pappersbit

Geografi är i och för sig ett ganska roligt ämne, spännande att läsa om hur världen är uppbyggd men jag har faktiskt en speciell förkärlek för den där grundläggande geografin. Att lära sig var olika länder ligger, vilken som är huvudstaden och speciellt hur landets flagga ser ut! Konstigt? Haha ja kanske det.

Sen har jag i och för sig fått en ganska dålig bild av geografi efter högstadiet där vi nästan endast läste om berg, floder och klimat i olika världsdelar. Ganska tråkigt. Detta med ett undantag när vi skulle lära oss alla Europas länder samt deras huvudstäder och detta tyckte jag var riktigt roligt!



På bilden syns en karta som jag hittade på F11 sektionen på Raspen. Vad F11 gjorde exakt vet jag inte, men jag har för mig att det var en av försvarets flygplanssektioner som var placerade utanför Nyköping. Jag hittade som sagt den här kartan och blev lite småfascinerad över hur bra koll de som jobbade där måste haft på Sörmland (där kartan är över). För faktiskt är Sveriges geografi någonting jag aldrig varit speciellt intresserad av, även fast det kanske känns mer relevant att veta var Västerås eller Bollnäs ligger i Sverige istället för att veta att Slovakiens huvudstad är Bratislava och att flaggan är röd, vit och blå.

Vad alla rep och skruvar och sånt i kartan är vet jag faktiskt inte, men jag skulle gissa att det är olika städer eller viktiga platser för basen och kanske fågelvägen att flyga för att komma dit…

Kartor är fascinerande. Det är väldigt häftigt hur noggrant vi har kartlagt den värld vi idag lever i och hur upplysta vi är om vår världsgeografi.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: