Dolt: Hemlighetens lösenord



Finns det någonting mer hemlighetsfullt än ett lås eller nyckelhål som saknar nyckel? Förmodligen ja, men nycklar är lite magiska på det sättet att det måste finnas hur många miljarder nycklar i världen som helst, och alla är olika och går till olika lås… Eller? Alltså jag har funderat över det här. Hur många kombinationer kan det finnas? Borde det inte kunna finnas en nyckel kanske till ett cykellås i Indonesien som skulle kunna fungera till mitt skolskåp, hypotetiskt sett? Men visst är det fantastiskt om man glömmer den tanken och tänker hur många dolda saker som är förseglade med lås för att endast några få ska ha tillgång till det…

Den då största hemligheten av alla. Så stor att alla nycklar i världen aldrig kommer räcka till för att fullborda din kunskap om den. Någonting varje av ca sju miljarder människor har en personlig del av som aldrig är exakt lik det någon annan har. Jag pratar ju självklart om det mest underbara och vackraste som finns, den perfekta klyschan – Kärlek! För att hitta nyckeln till någons hjärta finns ingen precis nyckel då allas nycklar omformas samtidigt som vår personliga utveckling.

Nyckeln på bilden är i alla fall en så kallad kammarherresnyckel, så förmodligen var det en nyckel som tillhörde en kammarherre (vild gissning!), men undrar vad som finns bakom nyckeln, eller rättare sagt, vad som finns bakom det lås nyckeln skyddar… ja jag kan bara spekulera men formerna får mina tankar att glida iväg till Nyköpings Gästabud och den klassiska nyköpingsnyckeln. Just den här nyckeln ägdes i alla fall av Anna Lovisa Charlotta Sparre som då kanske var kammarherre, eller vad vet jag…


Postat av: Oscar

Jag upptäckte att min skåpsnyckel passade till ett annat lås, bara mitt emot mitt eget :P

2010-05-16 @ 16:54:23

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: