Dolt: Konsten att tolka och dölja



En text är aldrig likadan för olika mottagare. Det är vad jag tror. Vissa finner dolda budskap, andra inte.

Det svenska klädmärket Cheap Monday är känt för att haft dolda djävulsbudskap i sina kläder. Även deras dödskallelogotyp, har ett uppochnervänt kors i pannan. Detta skapade stor debatt för några år sedan.

Med viljan av att skapa debatt och lite PR till Sörmlands museum så bestämde jag mig för att gå på jakt efter dolda budskap bland alla saker på Sörmlands museum. Jag hittade ett så kallat brudskrin. Locket är prytt med ett målat motiv av ett kärlekspar i skogsmiljö. Till höger om paret kommer en man gåendes, han håller i något slags vapenliknande föremål vars form påminner om en gigantisk sax. Från föremål i hans händer skjuter sig en ormtungsliknande stråle fram. Denna stråle är röd och ser därför mycket oroväckande ut.

Motivet visar något som mycket väl skulle kunna vara en tolkning av ett svartsjukescenario, ett triangeldrama. Men vad har ett sådant motiv på ett brudskrin att göra? Fast kanske är det bara jag som tolkar motivet på detta vis. Kanske har jag min fantasi pressat fram detta budskap. Kanske är mannen till höger en godhjärtad man, kanske är den röda strålen från hans föremål en kärleksstråle. För visst symboliserar färgen röd likväl fara som kärlek.


Postat av: Max

kanske är en i paret döende och mannen som närmar sig symboliserar döden :P och föremålet skulle kunna liknas vid någon sorts substitut för en lie :)

Maybe :P

2010-05-10 @ 09:36:46
URL: http://www.sn.se/bloggar/maxafklercker
Postat av: Viktor

Smart Teori! Det hade jag inte tänkt på. Men alla ska vi ju möta döden, så varför inte

2010-05-13 @ 22:32:54

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: