Myndig: Från piggelin till rakvatten på 18 år



I livet finns många milstolpar, att bli myndig är en av dem. I Sverige blir vi myndiga vid 18 år ålder vare sig vi är redo eller inte.

Som barn är vi ofta nöjda med det lilla, och den pirrande och lite stickande känslan i magen framkallas av de minsta ting. En piggelin kunde snabbt torka tårarna och när snoret rann ner för näsan så var man den sista att bry sig om det. Men kraven höjs snabbt och en snorig piggelin på 18 årsdagen räcker inte långt.

Vad mer förutom höjda krav på välbefinnande kännetecknar ålderns verkan på oss? Inte så mycket, men After Shave är banne mig ett bra tecken på att en pojke kliver in i rollen som ung man. After Shave, har alltid en stickande doft av mogenhet som skall påminna alla oss pojkar om att uppträda som män.

Bris for Men After Shave, heter flaskan på bilden. Rakvattnet i den tillverkades 1971 av Sunlight (nutida hotell, dåtida tvålfabrik) och är en av flera föremål i museets Sunlight-samling.

Jag stiger själv in i en ny epok då jag firar min 18 årsdag nu på Måndag 31/5. Det kanske firas med en liten piggelin.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: