Snusk: Åh vad gulligt!

Det är många människor som är så otroligt känsliga mot olika sorters snusk. Folk mår dåligt eller blir äcklade av lite damm på byrån eller en matfläck på köksbänken. Men det finns faktiskt saker som vi gör för att vi tycker det är fint och häftigt, och då glömmer vi kanske bort att det är lite snuskigt.

Jag tänker på sparade tänder. När min gammelmormor gick bort fann vi ett halsband där hon hade förvarat min mormors första tappade tand. Hur fint är inte det? Den där lilla lilla tanden som ser ut som ungefär som en bit pärlsocker. Men hur snuskigt är det inte? Okej nu har den där lilla tanden förvarats där hur länge som helst och är nog helt ofarlig. Men ändå.



Här är en gammal tand. Det är det enda jag vet. Och att det inte är en människotand, men ganska lik faktiskt. Jag tror den kan tillhöra ett litet skogsdjur som en hare eller något.

När jag gick i sjuan drog jag ut alla mina innersta kindtänder, det var mjölktänder som hade klämts fast som inte hade någon chans att ramla ut, som de egentligen borde gjort år innan. De var i så pass dåligt skick att de nästan var helt ihåliga. Det var stora hål som gjorde att tanden bara bestod av ett tomt skal och en rot. De här tänderna har jag kvar i en liten ask hemma för att bli påmind om att aldrig slarva med tandborstandet. Asken är en liten genomskinlig sak och när man öppnar den luktar det förbannat illa, DET är snusikgt! Varför sparar vi kroppsdelar egentligen? Det är ju inte så att vi samlar våra naglar i små askar precis. Eller?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: