Ångestframkallande: "Skolan"



Det mest ångestframkallande som finns i hela världen är skolan. Tidspress konstant, måste alltid vara skärpt, pressen på att alltid prestera bra så att man inte hamnar efter och kommer in på sämre skolor än alla sina kompisar. Det är sådant som alltid ligger och irriterar i bakhuvudet på mig.

Uttrycket "det var bättre förr" undrar jag verkligen om det stämmer, i alla fall om skolan. Jag har bara fått för mig att det var lättare för 50 år sen eller mer, om man bortser från agan som förekom i skolorna. Att då var det mer papegoja-metoden att bara råplugga in allting så man kan det utantill. Idag är det nästan bara analyser och argumentationer hit och dit. Superjobbigt.

Skulle vara intressant att att kunna åka tillbaka i tiden och verkligen se hur det gick till då. Eller nej, förresten inte. Orkar inte mer skola. Studenten snart, wohoo!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: