Tema Mardrömsresemål: "Oxelösund"



Detta är en bild på Oxelösund från ovan. Luras inte av denna bild bara, det är mycket värre än det ser ut.

Det finns bara en väg dit och ut därifrån, om man inte simmar ut i Östersjön. Nästintill alla som bor i denna stad jobbar på det gigantiska järnverket som förstör de fina skärgårdsvyerna. Och tyvärr bor jag i grannstaden.

Jag pratar om hålan Oxelösund. Oxelösund har en mycket ung historia, samhället var en av de sista i Sverige som blev en stad, så sent som 1950. Uttrycket "spara det bästa till sist" förlorade plötsligt sin mening.

Nej, nu kanske jag är lite väl hård, men detta ställe är inget för mig. Det har faktiskt sina små guldkorn såsom femöre (fin plats att bada), Boda Borg är också småkul och min mormor bor där. Fast det var nog allt.

Jag föreslår i och för sig att ni ska åka dit och få er en egen uppfattning, kan ju också vara jag som fått en skev syn på stället.


Postat av: svante

1960 blev det stad.

2011-04-19 @ 00:05:54

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: