Retro: Tidigare trender kommer tillbaka!






Retro kan vara en hel del saker, musik, tv- och dataspel, mode mm. Även så dessa retrokategorier skiljer sig enormt från varandra så har de ändå något gemensamt. De är tidigare trender som kommer tillbaka. Det kan vara ett par jeans från 80-talet som återigen blir en trend 2011, eller ett dataspel som var väldigt populärt på 90-talet som har förnyats och blivit populärt igen.

Det första jag tänker på när jag hör retro är en kvinna som bär en klänning med 80-tals stil, runda glasögon och stort hår. De här glasögonen som jag hittade i museets föremålsarkiv är ett par klassiska, runda glasögon som jag tycker är väldigt retro. De blev först populära igen efter den första Harry Potter filmen, enligt mig i alla fall, då Harry Potter har på sig ett par liknande glasögon. Runda glasögon är överlag väldigt inne just nu. Folk som egentligen inte behöver ha glasögon köper ett par bara för att det är snyggt! Glasögon finns inte heller bara i runda former idag, utan även i fyrkantiga och hjärtformade, ja nästan vilken form som helst! Det är nog därför som glasögontrender har så lätt att komma tillbaka och försvinna i perioder.

"Glasögon-trenden" har också fått de som skäms över att ha glasögon att vilja skippa linserna och ta sina glasögon och bära dem med stolthet.


Postat av: Inger Rozén

Hej!
Jag skriver om 60 talet i min släktforskning.Kollade på gamla prylar.Inger

2013-10-11 @ 17:51:35
URL: http://Chintohs.blogspot.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: