Tema Rött: "Hela världen ser rött"



Det här är en världsatlas, alltså en kartbok. En bok full av kartor. Den som myntade ordet atlas hette Mercator, Gerhard Mercator och det gjorde han just för att beskriva sin samling av kartor.

Den första moderna världsatlasen kom till 1570 och jag kan tänka mig att den såg lite annorlunda ut på den tiden. Platser som var oupptäckta, eller platser som var upptäckta men som egentligen var andras platser, eller platser som tillhörde någon annan från början. Människor såg rött när de insåg att det land som de hade markerat som sitt på kartan redan var bebott!
 
För mig är världsatlasen den där största boken som inte riktigt fick plats i ryggsäcken när man gick på lågstadiet och skulle lära sig länder i Europa. Dessutom fick jag ett stänk av panik när jag trodde att man var tvungen att kunna koordinatsystemet på kartorna utan till.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: