Tema smuts: "Där man minst anar det"



Det finns väldigt mycket människor som är väldigt rädda för bakterier och smuts. Rengöringssprejer, desinfektionsmedel och antibakteriell tvål är produkter som säljs världen över, bara för att man ska vara så ren som möjligt. Jag ställer mig den uppenbara frågan: var kommer det här ifrån?

Hur kom det sig att världen gick från att man tog cirka två bad om året (ett var på julafton, vilket i och för sig har sin charm) till dagens "duscha-två-gånger-om-dagen"-hets? Är det på grund av hänsyn? Att man lever närmare inpå varandra, en produkt av urbaniseringen?

Ja, inte vet jag. Men knepigt är det. Och lite kul, eftersom smuts gömmer sig överallt. Till exempel i den här soffan som mina eminenta arbetskamrater valde till mig på veckans tema (det var samma projektrapport som spökade).

Den rymmer nog en hel del smuts, men vad spelar det för roll? Fin är den i alla fall!

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: