Tema Tur: "Fiskelycka"

Mycket i livet har med både tur och otur att göra. Det finns många stunder där man kanske hade tur utan att tänka på det, det är ofta oturen man lägger märke till. Om man ramlar eller snubblar tycker man att det är otur men tänk varje gång man inte ramlar! Det borde klassas som enorm tur, hur mycket man inte gör sig illa vill säga.

Tider när det verkligen behövs tur är enligt mig fisketider, för jag vet ingenting om fiske. Kanske lite om fiskar, och någonting att det är bra när det regnar för då söker de sig till ytan som maskar som söker sig till vägen.  Det kan i och för sig vara en ren lögn, som sagt vet jag ingenting om detta ämne. Men om jag inte minns fel finns det någon slags turritual som man kan göra innan man kastar i betet? Något i stil med: gå tre varv motsols och se ut som en tönt. Eller är det spotta på kroken?

Nu för tiden är det mest hobbyfiskare som står vid vattendrag och sitter i båtar och med skicklighet (i mitt fall endast tur) drar upp en fisk eller två men tänk när det var avgörande för om det skulle bli middag eller inte. Kanske var det därför det uppkom någon turritual från början, någon hungrig person fick napp och tänkte ”det var nog bara för att jag sprang runt trädet tidigare” och fortsatte göra det varje fiskedag.

Personligen skulle jag nog behöva springa runt sjön för att få fiskelycka, men tur är det, för fiskarna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: