Tema Tur: "Tur eller otur, det är frågan"



Vad betyder egentligen en krossad spegel?

Vidskeplighet finns i extremt många former. Att råka spilla salt på bordet, gå under en stege eller helt enkelt se en svart katt gå över gatan, ni känner igen dem.

Men så finns det ju även också en dag, eller egentligen en siffra, som är förknippad med ständig otur. Jag tänker självklart på 13. Det finns många teorier om varför just nummer 13 är ett olyckstal. En teori menar att det fanns 13 personer vid Jesus sista måltid, nattvarden, medan en annan menar att det är eftersom många tempelriddare avrättades i Vatikanen fredagen den 13 oktober 1307.

En ytterligare teori handlar om den nordiske guden Loke som anlände som den 13:e gästen till ett gästabud där han medverkade i Balders död. Personligen tror jag teorierna är lika löjliga som att en krossad spegel skulle betyda otur.

Nej det är inte så att jag av misstag publicerat min text på temat ”otur” under ”tur”. Just nummer 13 har faktiskt alltid varit som ett turnummer för mig, motsägelsefullt nog. Då jag spelade fotboll hade jag alltid nummer 13 då det endast var i den jag lyckades göra mål i och den enda gången jag har lyckats vinna på ett tivoli var då jag satsade på nummer 13 och vann en chipspåse.

Visst är det nästan lika vidskepligt att tro att nummer skulle föra tur med sig som det är att sky det som ett otursnummer, men ska jag någon gång gifta mig ska det banne mig bli en fredag. Den 13:e. Bara för att!

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: