Ljus i mörkret: Vad är det som går och går…




Vinterns evighetslånga mörker har nu börjat komma nära inpå och påminna oss om sin existens. Att ständigt frysa och tillbringa dagarna i vad som kan tyckas vara en svart dimma, är det nog inte många som längtar efter. Hela svenska folket verkar gå in i någon form av vinterdvala. Vi ställer in kroppen på minimalt fysiskt arbete och försöker att tillbringa så mycket av vår tid vi kan med andra människor och uppsjöar av värmeljus. Bara för att inte tappa bort oss själva och vårt psyke i vintersörjan. 

Vid vinterperioderna kan det vara svårt för vissa människor att finna sitt ljus mörkret, den lilla lågan som håller hoppet uppe och håller kämpaglöden igång. Jag själv har också haft problem med det. Men under de allra gråaste och tyngsta perioderna så brukar framtiden vara en bra medicin mot mörka tankar. Något väldigt viktigt för mig är just att ha framförhållning under vintern. Det kan vara i princip vad som helst. Kanske planera in ett biobesök ett par veckor fram, bestämma en helg att träffa vänner eller pojk/flickvän, en kort resa, eller varför inte bara ha ett förtjusande gott paket glass i frysen?  Alla dessa små saker kan jag tänka på en skoldag, och redan då går pulsen upp och hjärtat löper mindre risk att frostas igen. Redan då ser jag mitt ljus i mörker, framtiden. Och jag tror inte att jag är ensam om det.

Kom alltid ihåg att tiden går framåt, jämt. Och den här klockan för blinda som finns på min bild, får symbolisera framtiden som faktiskt ligger föröver. Klockan tickar och ser nog till att det blir sommar nästa år också, var så säkra.

Vissa kanske anser att man hela tiden bör leva i nuet, och självklart. Lev i nuet. Men om nuet råkar ha brist på dramatik, är det ju inte helt skamligt att ha någonting att se fram emot, inte sant? Och när det roliga väl sker, lär man leva i nuet!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: