Skräck: avlägsna dåligt blod



Jag tror att många av er som läser detta och kollar på bilden här ovan, inte har någon som helst aning om vad det är bilden föreställer. Ska förklara det med en gång. Bilden visar en ådersnäppare i mässing. Det kanske inte gjorde er särskilt mycket klokare. Tänkte förklara för er vad denna ådersnäppare gjorde för nytta innan jag berättar varför jag valt just detta föremål till veckans tema.

Denna ådersnäppare användes som redskap på sjukhus under 1800-talet och tillverkningen av denna gjordes av Albert Stille. Det finns 12 ställknivar som fälls ut i botten när en spak på översidan förs framåt, och knivarna användes för att avlägsna ”dåligt blod”. Man trodde att sjukdomar under den tiden berodde på obalans mellan olika kroppsvätskor, det var till exempel farligt att ligga ned då dessa vätskor blandades. Man använde alltså ådersnäpparen för att få bort de dåliga vätskorna för att lindra sjukdomen och det var viktigt att man fick ut blodet på rätt ställe där det dåliga blodet ansågs ha sitt ursprung.

Varför jag valt just att skriva om denna är för att den har med just blod att göra, vilket ofta förknippas med skräck. Jag tycker personligen blod är obehagligt, vilket inte riktigt går ihop med att jag verkligen älskar skräckfilmer. Allt från människor som jagas i skogen med knivar och yxor till andar som flyger omkring i huset.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: