Detta vill jag ha i mitt påskägg: En maskin som behandlar bokstäver som ingen dator kan





När min mamma var mindre hade de lektioner i skrivmaskinsskrivning, jag måste erkänna att jag skrattade första gången hon berättade det för mig. Fast hur kul skulle inte det vara om vi också hade det? Mellan biologin, matten och alla andra krävande lektioner skulle det vara helt underbart att bara få sitta och skriva på den här finurliga gamla maskinen.

Jag har fått ärva min mammas gamla skrivmaskin från 70/80-talet och måste säga att jag – även som sjuttonåring – tycker att det är roligt att sitta och trycka på alla tangenter och se hur pappret flyttas åt sidan för att sedan med ett ”drrrrruuuut” flyttas tillbaka. Dock fungerar inte det svarta färgbandet i maskinen, men jag har kul ändå!

Under en tid innan alla datorer och iPads var det just skrivmaskinen som skötte arbetet med bokstäverna. Jag kan inte annat än att vara lite smått avundsjuk på de som fick se den här uppfinningsrika manicken under sin storhetstid. Jag skulle tro att de fick en helt annan samhörighet med de krumelurer som trycktes på pappret vid deras tangenttryckningar än vad vi får idag sittandes framför våra egna plåtburkar. Skrivmaskinen på bilden är från 1920 och tillhör museets samling om Försäkringskassan.

Något jag inte är avundsjuk på är dock det som hände om ett misstag gjordes i slutet av texten … Då var det nämligen bara att börja om igen på ett nytt papper.  Det gällde att hålla tungan rätt i mun och koncentrera sig på varenda bokstav. Klantig som jag kan vara är jag dock väldigt tacksam för en knapp som finns på våra modernare ”skrivmaskiner”, nämligen delete.

Av listade anledningar ovan, även om det är så gott som omöjligt att lyckas införa skrivmaskinslektioner, skulle jag vilja ha en skrivmaskin i mitt påskägg. Eller möjligen fungerande färgband till mammas gamla. Så, mamma och pappa, jag vet att ni har ett tillräckligt stort påskägg där hemma, leta fram det!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: