Detta vill jag ha i mitt påskägg: svensk jazz-hiphop



Helst av allt skulle jag vilja ha en konsert med Movits!
Ett utav mina favoritband. Som har slagit igenom med sin svenska jazz-hiphop i både USA och Japan.
När jag var i Borlänge för att festivala mig förra sommaren anlände jag till scenen en timme innan spelningsdags och förväntade mig en gigantisk folkmassa framför scenen.
Det var jag, min pojkvän och tre personer till framför scenen. Varför inte liksom?
Och det blev ett utav mina bästa konsertminnen. Timbuktu dök upp på scen, likaså Promoe och Zacke.
Jag skulle döda för en ny konsert. Tyvärr är dem ju för coola för Sverige och min plånis för liten.

Movits! sjunger om arbetspenning, sjukförsäkring och skatter, socialbidrag.
Ett självklart val var skylten från sjukkassan från 1954.
Samhället är annorlunda, men ändå samma.
Det problematiserar kulturarbetarna i detta fenomenala band.
Skylten stod antagligen på försäkringskassan för att påminna om avgiften, som skatten säkerligen inte täckte på den tiden.
Det är något magiskt med samhällsproblematik.
Och något ännu mer storslaget med individer som vågar sätta sig emot.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: