Pest eller kolera: Hemskheternas hemskheter!




VARNING! Ett läskigt inlägg... ;-)

Först och främst, låt mig förklara uttrycket "pest eller kolera". Begreppet innebär att man ska välja mellan två hemska saker som är ungefär lika hemska så att det blir extra svårt att välja.

SÅ vad väljer du:
I burken som du ser på ena bilden ligger 18 stycken tandavgjutningar av gips; 11 överkäkar och 7 underkäkar. Dessa tillhörde vårdskolan i Eskilstuna och kom in 2010-03-11 till museets arkiv. På den andra bilden ser du ett rivjärn av metall, det är ett köksredskap som kom in 1983 och ägdes tidigare av Roger Alderstrand.

Så vad är det för hemskheter du har att välja mellan? De 18 stycken tandavgjutningarna symboliserar en valfri tand ur din mun som du ska slå ut, sakta och utan bedövning! Som man ser på bilden så saknar vissa käkar tänder på några ställen.

Vad är det med rivjärnet då? Jo, med rivjärnet ska du riva upp knogarna på en hand tills du blöder! Hemskheternas hemskheter! Vad skulle jag välja då och varför? Jag väljer nog att ta knogarna. För när jag får ont i munnen så påverkas hela jag, min mun är min svaghet. När jag en gång hade dragit ut två tänder så fick jag hemsk feber. Veckan efter skulle jag dra ut två till, då fick jag ännu värre feber och började vomera väldigt mycket (jag drog ut tänder för att jag skulle få tandställning). Hemskheternas hemskheter är nog att slå ut en tand!

Jag kan ge er en till "pest eller kolera" som inte är hemsk på samma sätt: Att aldrig kunna säga Ja eller att aldrig kunna säga Nej. Tänk på't!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: