Fantasi: Dinky apelsindrink

 
I min fantasi är världen en bra plats.
 
Ingen kamp för att överleva, inget starkast vinner.
Inga barn som blir berövade sina fruktstunder för att lära sig gångertabellen.
Inga ungdomar som ifråntas hopp om en rolig framtid.
Ingen kapitalism.
Ingen hets om pengar.
Ingen vriden människosyn.
Inget otrevligt kundbemötande.
Inga religioner som motsäger mänskliga rättigheter.
Ingen massproduktion av mat och ingen girighet.
Inga kostymnissar med resturangrövar som tjänar pengar på att vara idioter.
 
I min fantasi plockar barnen apelsiner från perfekta klätterträd.
Människor ler ärliga leenden och frågar hur man mår av undran och inte som hälsningsfras.
Vi lever i samhällen med färskpressad Dinky-dryck och äter bara närproducerat kött,
där djuren betar i gröna hagar utan vetskap om vad panik och instängdhet är.
Där Majlis Hellberg kan driva en bokhandel och Sigge Hellberg ett mejeri, utan att bli utkonkurrerade.
Utan att behöva köpas upp och flytta produktionen till Kina.
 
I min fantasi respekterar alla människor varandra, som människor och individer.
 
I min fantasi är världen så mycket annorlunda än idag.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: