Föremålsmagasinet: Hittegodsavdelningen




Jag tycker att denna samling av hittegodsnycklar från 1987 visar ganska bra på att arkivet Raspen har allt.
Jag tycker att det är en fantastisk samling prylar som finns där, en härlig blandning av apfult och vackraste vackert. Och så väldigt mycket där emellan också.

När jag kom till arkivet och kollade första gången blev jag lite kär.
Det är så mycket grejer och varje sak har lite historia nedskrivet om sig, som vi kan använda när vi bloggar eller försöker förstå under vilka omständigheter prylen har använts. Utöver det finns det fakta om personerna som har använt grejerna och hur de levde.
 
Efter ett tag känns det nästan som att man känner de där människorna som ägde de där sakerna. Jag har dessutom lärt känna Södermanland och Nyköping bättre genom att lära känna människorna som har levt här genom tiderna.

Burken på bild innehåller cirka åttahundra nycklar och nyckelknippor och jag vet inte vart någon av dem leder. Men jag tror att de leder till hus, bilar, cyklar, dagböcker, förråd, handbojor och garage som människor har använt, saker som har en historia och minnen bevarade i sig.
Denna samling är lite av Raspen i miniatyr, minnen koncentrerade och bevarade på ett och samma ställe.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: