Det här påminner mig om...: Min Farmor

 

Denna jacka påminner mig om en person som varit med om mycket i sitt liv. En person som flyttat från Polen och sedan kommit hit till Sverige för att träffa min farfar. Denna person bryr sig mycket om vad hon sätter på sig för kläder och gillar glitter och glamour. Därför påminner denna jacka om min farmor.

Min farmor är en liten tant som bor i Stenkulla där hon levt under hela min livstid. Just nu lever hon där med sin nuvarande pojkvän Bengt. Min farmor gillar att köpa kläder till mig och min syster. Det är inte alltid vi gillar det hon köper när vi inte är med, för då kan det vara allt från guldglittrande byxor till ett par knasiga skor. Jag tror hennes speciella smak bland annat beror på att hon är polsk, men kanske också för att hennes far var från Ryssland. Både polska människor och ryska människor är kända för att gilla päls, guldiga och flashiga utstyrslar.

Min farmor skulle förmodligen kunna tänka sig att köpa denna jacka om den var billig eller på rea. En jacka i ylle, siden, sammet och blåräv för ett passande pris skulle min farmor räkna som ett kap. Om denna jacka skulle säljas någonstans idag skulle det förmodligen vara i en secondhand butik eftersom den tillverkades 1920 och secondhand är något min farmor gillar. Personen som använde jackan hette Fru Anne-Marie de Dardel. Hon föddes 1928 och gifte sig 1951 med Jean Alexander Auguste de Dardel som levde 1919-1982. Hon levde i Stockholm med sin man och lämnade in jackan 1967.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: